Pracovní dílna pro pedagogické pracovníky bude probíhat v místě působení pedagogických pracovníků. Cílem je především předání, sdílení a nácvik osvědčených postupů, přístupů a pomůcek pro všechny jazykové roviny, mezi které patří dechová cvičení, fonační a artikulační cvičení, rozvoje sluchového vnímání. Mezi další podporované jazykové roviny patří obohacování slovní zásoby, vyjadřovací obratnost, fixace a automatizace hlásek nezbytná pro rozvoj čtenářských kompetencí. Součástí dílny budou také konkrétní kazuistické příklady, vzájemná výměna zkušeností, hledání možných strategií využitelných v budoucnosti.
Aktivita bude realizována v základních školách ORP Jihlava. V současné době existuje nepřeberné množství didaktických pomůcek, učebnic, pracovních sešitů, které však nemusí být úplně vhodné a srozumitelné pro všechny žáky. Ke kvalitní individualizaci výuky jsou úpravy vzdělávacích materiálů nezbytně nutné. Avšak běžný učitel či asistent pedagoga mnohdy nezná základní pravidla úprav učebních materiálů ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, prostřednictvím aktivity chceme nabídnout pedagogickým pracovníkům jednoduché návody a spolupráci při úpravě pomůcek a učebních materiálů.
Pro realizaci aktivity si účastníci (pedagogičtí pracovníci ZŠ) s sebou přinesou vlastní využívanou učebnici (nebo jakýkoli učební materiál pro běžné žáky) – na místě si společně základní text učebnice upravíme pro potřeby konkrétního žáka, načrtneme vzhled příslušných vizualizačních pomůcek, konkrétní pomůcku společně vyrobíme a účastníci si každý svou odnese do své praxe. V případě zájmu bychom společně zpracovali možnou podobu následného testu na ověření vědomostí k danému tématu apod.
V další části měsíce v rámci navazujících konzultací budou mít účastníci možnost řešit následné dotazy a s lektorkou doladit případné nejasnosti či upřesnění k pomůckám a úpravě výukových materiálů.
Aktivita svým zaměřením patří do moderních didaktických forem, které umožňují dětem, žákům a pracovníkům ve vzdělávání individualizovat výuku zaměřenou na rozvoj vzdělávacího potenciálu každého žáka (každý žák může být v něčem úspěšný).
Aktivita bude probíhat v mateřských školách ORP Jihlava. Cílem aktivity je především podpora prvních dětských kolektivů k vytváření zdravého klimatu v kolektivu třídy, posilování socio emočních kompetencí a prožívání dětí. Budou předány osvědčené postupy, hry a pomůcky k budování pozitivních vazeb mezi dětmi. Součástí budou také praktické tipy, jak reagovat na náročné projevy v chování dětí, či obtížná komunikace s rodiči. Nedílnou součástí každého setkání bude také vzájemná výměna zkušeností, hledání možných strategií využitelných v budoucnosti. Cílem aktivity je podpora zdravého klimatu v mateřských školách, podpora rovných příležitostí v přístupu ke vzdělávání a podpora pedagogických a didaktických kompetencí pracovníků ve školství.
Náplní aktivity bude realizace workshopů v MŠ/ZŠ, kde bude probíhat porovnávání aktuálních podmínek vzdělávání, podle kterých postupujeme v rámci poskytování pedagogické péče, vzdělávání a výchovy dětí a žáků, s těmi, které nás v blízké budoucnosti čekají, či nově schválené legislativní změny. Teoretická část aktivity se bude týkat stěžejních oblastí školské legislativy (aktuální a očekávané). Hlubší proniknutí do problematiky s konkrétními zájemci vznikne na základě podnětů z jejich strany → zasílání námětů pro odbornou konzultaci, která bude předmětem schůzky a možností utříbení si legislativního rámce v oblasti školství. Tzn. dílčí část tzv. „aplikace“ bude věnována vzájemnému sdílení vlastní praxe při aplikování legislativy v konkrétních situacích a přenášení zkušeností. Cílem aktivity bude přehledné rozklíčování kurikulárních změn s porovnáním s aktuální legislativou a podpora pedagogických pracovníků v jejich aplikování.
Aktivita bude zaměřena především na přenos osvědčených a funkčních metod při řešení náročných situací a okruhů ve vzdělávání, vzájemné sdílení zkušeností z různých pracovišť (škol). Bude věnována pozornost problematice začlenění dětí/žáků ze znevýhodněných skupin do vzdělávání a kolektivu vrstevníků. Součástí aktivity budou také doporučení k předcházení problémového chování, prohlubování dovedností při komunikaci s rodiči, možnosti spolupráce učitelů (MŠ, 1. a 2. st.), možnosti dalšího vzdělávání žáků ze znevýhodněných skupin.Cílem aktivity je především podpora pedagogických a didaktických kompetencí pracovníků ve vzdělávání, která povede ke snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání. Podpora pedagogických a didaktických kompetencí pracovníků ve vzdělávání (ŠPP, VP, MP, školní spec. pedagogové, školní psychologové).
Budou realizována setkání pedagogických pracovníků MŠ, ZŠ za účelem osobně profesního rozvoje a zvýšení kompetencí v podpoře žáků se sociálním a jiným znevýhodněním. To zahrnuje nejen přizpůsobení učebních plánů a metod, ale také poskytování orientace v oblastech poradenství, legislativy, výkaznictví, motivace a spolupráce s rodinou.
Orientace bude zejména na zvýšení povědomí v 4 oblastech:
- Individualizovaný přístup: Každý žák je jedinečný a mělo by se mu dostat individuálního přístupu. To znamená přizpůsobení výuky jeho potřebám a schopnostem.
- Inkluzivní vzdělávání: Inkluzivní vzdělávání usiluje o to, aby se všichni žáci cítili akceptováni a zapojeni. To může zahrnovat různé metody, jako je kooperativní učení.
- Multikulturní vzdělávání: Multikulturní vzdělávání usiluje o to, aby byly respektovány a uznány rozdíly mezi žáky. To může zahrnovat diskusi o sociálních problémech nebo podporu rozvoje empatie a porozumění.
- Opora a poradenství: Opora a poradenství mohou poskytnout žákům nezbytnou podporu a pomoc. To může zahrnovat pravidelné schůzky s mentorem, poskytování poradenství a podpory při řešení problémů nebo podporu při plánování budoucí kariéry
Skupina se bude snažit pomocí metod sdílení, řešit konkrétní témata, která se konkrétně týkají dětí a žáků se sociálním a jiným znevýhodněním na zapojených školách. Pracovnice budou tandemově pracovat se skupinou, uplatní a prvky krizové intervence, včetně znalostí v oblastech práce se třídou s diferencovanými potřebami. Konzultace bude individuální, skupina se rozčlení na dvě podskupiny.
V další části měsíce by měli účastníci možnost řešit následné dotazy a s metodičkou, doladit případné nejasnosti, bude umožněno následně konzultovat v rozsahu 3 hodin – telefonicky, v MŠ a SPC, prakticky v MŠ a SPC, konzultovat posun. Žáci se sociálním či jiným znevýhodněním jsou často vystaveni různým překážkám, které jim mohou bránit v dosažení jejich plného potenciálu. Může jít například o finanční problémy, rodinné situace, zdravotní omezení, ale také o problémy související s diskriminací nebo šikanou.
Aktivita bude zaměřena především na zlepšování pracovního klimatu ve školách a podporu pedagogických pracovníků v jejich schopnosti účinně spolupracovat, sdílet znalosti a dovednosti a budovat efektivní týmovou spolupráci, poskytovat si vzájemnou podporu při řešení obtížných situací, eliminovat pracovní a emoční zátěž, nacházet zdroje podpory jak uvnitř pracovních kolektivů tak umět využívat možností externí podpory k osobnímu a profesnímu růstu.
K tomu účelu bude v rámci aktivity podporován vznik reflektujících týmů pod vedením externího odborníka, který pomůže zmapovat potřeby uvnitř školy a zformovat reflektující týmy dle specifických potřeb konkrétních pracovišť a bude je provázet v prvních fázích fungování. Pomůže jim nastavit způsoby komunikace a seznámí je s některými metodami externí podpory jako je supervizní techniky apod.
Mezi cíle aktivity patří především podpora profesních kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti týmové spolupráce a kolegiálního učení, snižování stresu, emoční a pracovní zátěže, zlepšení pracovního klimatu ve školách. Dalším důležitým cílem bude podpora pedagogů při zvládání obtížných situací, nacházení individuálních možností, jak adekvátně reagovat na specifické potřeby konkrétních žáků v konkrétních třídách, nacházet nové efektivní přístupy k práci s třídním kolektivem a začleňování znevýhodněných dětí.
Aktivita zaměřená na kolegiální podporu a neformální sdílení pedagogických pracovníků prostřednictvím netradičních prázdninových pobytů pro pedagogy mateřských, základních škol a školských zařízení, doplněném speciálními semináři a workshopy. Cílem této aktivity je pozitivnější vnímání inkluzivního vzdělávání a zvýšení odbornosti pracovníků ve vzdělávání v ORP Jihlava. Letní škola bude zaměřena na konkrétní téma s cílem poskytnout účastníkům hlubší vhled do dané problematiky a rozšířit jejich odborné znalosti a dovednosti. Mezi témata letní školy patří práce s třídním klimatem, identifikace ohrožených dětí či etické aspekty a hodnoty školního poradenství. Důraz bude pak kladen na komunikaci se žáky, řešení obtížných situací ve školách a spolupráci s pedagogickým týmem.
Aktivita se bude snažit iniciovat a navazovat spolupráci mezi aktéry s podobnými zájmy (například mezi řediteli malotřídních škol, učiteli tříd se žáky z více ročníků apod.), organizovat pro ně setkání, zprostředkovávat metodickou činnost, podporovat sdílení zkušeností a vzájemnou pomoc při řešení problémů a výsledky těchto setkání přenášet dále do území pro využití dalšími zapojenými subjekty.
Aktivity zaměřené na podporu zdravého klimatu ve třídě, včetně předání metodiky; uvědomění si své role (třídní učitel, učitel, asistent) a jak se v ní dotyčný cítí, sebereflexe, wellbeing techniky. Aktivity budou probíhat dodavatelsky formou workshopů na dané téma.