Aktivita bude probíhat ve třídách mateřských škol a prvních ročnících základní školy (přípravná třída, 1. + 2. ročník). Propojování výtvarné tvorby zejména s vyprávěním příběhů, které v sobě nesou důležitá poselství a hodnoty, které bychom dětem měli (chtěli) předávat (např. o důležitosti přátelství a solidarity v těžkých časech, být jiný neznamená být špatný) a tak ovlivňovat jejich spokojenost v prostředí školy/školky, podporovat je v navazování funkčních a podpůrných vztahů s vrstevníky. Cílem aktivity je především zvyšování spokojenosti dětí a žáků v prostředí školy, podpora navazování funkčních a podpůrných vztahů mezi vrstevníky. Vzhledem k tomu, že se jedná o aktivitu k podpoře duševního zdraví dětí, bude aktivity vedena psychologem, nebo odborným pracovníkem, který bude splňovat předpoklady pro činnosti spojené s učením se na základě zkušeností.
Aktivita svým zaměřením patří do moderních didaktických forem, které umožňují dětem, žákům a pracovníkům ve vzdělávání, aby byli aktivními účastníky svého vlastního učení a aby byli schopni rozvíjet své klíčové kompetence v reálných situacích.
Náplní aktivity bude představení internetu dětem MŠ a žákům 1.-3. tříd ZŠ hravou a praktickou formou. V průběhu workshopu se účastníci dozvědí, co je to internet, jak funguje, jaké informace na internetu najdeme a jak pracovat s jejich obsahem, sdílením i přijímáním (např. téma fake news). Cílem aktivity je poznání digitálního světa a internetu prostřednictvím tzv. screenless (žádné monitory) aktivit, na koberci, formou hry a prožitkem.
Aktivita svým zaměřením patří do moderních didaktických forem, které umožňují dětem, žákům a pracovníkům ve vzdělávání, aby byli aktivními účastníky svého vlastního učení a aby byli schopni rozvíjet své klíčové kompetence v reálných situacích s využitím moderních technologií.
Pro úspěšnou a funkční činnost žákovských parlamentů je třeba podporující práce s učiteli, kteří mají žákovské parlamenty na starost. Stávají se tak průvodci, kteří dětem kladou otevřené otázky, učí je klást otázky, hledat odpovědi, a vzbuzují v dětech touhu měnit věci kolem sebe. Neméně důležitá je i práce s dětmi, aby rozuměly tomu, že základem zdravého kolektivu je bezpečí ve skupině a skutečnost, že každý může svým jednáním přispívat. V parlamentu děti zažívají, jaké to je mít za něco zodpovědnost, jak mohou zhmotňovat své nápady, myšlenky a potřeby, a učí se plánovat a rozdělovat si práci ve skupině. Díky parlamentu žáci zažívají, jaké to je mít něco na starost a něco ve škole uskutečnit tak, aby se v tom děti i dospělí cítili dobře.
Parlament je závislý nejen na počátečním svolení vedení školy, ale také na jejich intenzivní podpoře. Proto je třeba pracovat s řediteli, třídními učiteli, koordinátory a zástupci žákovských parlamentů z jednotlivých tříd.
V rámci projektu tudíž budou, kromě pravidelných setkávání parlamentů, realizována opatření směřující ke zvýšení kompetencí pedagogů v problematice vedení žákovských parlamentů (rozdělení pro začátečníky a pokročilé), zážitkové aktivity pro žáky (členy parlamentu), setkání zástupců parlamentů v území. Každému parlamentu budou svěřeny prostředky na vlastní chod a zároveň prostředky na využití plánování a realizaci participativního rozpočtu. V rámci realizace projektu každý z parlamentů naplánuje a zrealizuje akci pro veřejnost/rodiče s obsahem, který bude odsouhlasen v rámci pravidelných schůzek.
Aktivita zaměřená na mimoškolní aktivity žáků podporující rozvoj řemeslných, technických či digitálních dovedností, aktivity zaměřené na environmentální problematiku s využitím badatelského přístupu či aktivity zaměřené na čtenářskou gramotnost (čtenářské dílny) či aktivity související s mediální gramotností (školní televize, školní časopisy). Cílem je prohloubit v žácích zájem o danou činnost. Výsledkem celoroční práce pak bude výrobek/model/aktivita, který mohou žáci se svým pedagogem prezentovat v rámci závěrečného vyhodnocení této aktivity.
Aktivita bude zaměřena na seznámení dětí MŠ s místní knihovnou, povzbuzení zájmu o knížky a čtení jako takové. Program bude sestaven ze dvou na sebe navazujících aktivit. V rámci první bude vyprávěna pohádka pomocí dřevěného divadélka nebo látkové knihy, kdy jsou děti zapojeny do vyprávění či po dohodě s paní učitelkou tematická beseda k čtení z knihy na dané téma (roční období, lidské tělo – vždy navazuje na témata aktuálně probíraná v MŠ). Na tuto úvodní část navazuje tvořivý program – povídání o barvách, pohybové hrátky, vymýšlení rýmů, jednoduché vyrábění (vše navazuje na probírané téma). Celý program je uzavřen prohlížením dostupných dětských knih, které si může případně třída vypůjčit.
Aktivita bude zaměřena na jednodenní tematické výukové programy pro 1. stupeň ZŠ. Jde o programy propojující učivo různých předmětů s praktickým uplatněním a s reálným prostředím Jihlavy či jiných měst/obcí. Programy využívají pestrou škálu výukových metod, staví na zážitkové pedagogice, podporují příznivé klima třídního společenství, komunikaci, pohyb a poznávání nových míst. Bude nabídnuta možnost učit se v nemocniční kapli, gotickém sále na radnici v Jihlavě, v mokřadech, na hřbitově či v čekárně na nádraží, vyzkoušet s dětmi anketu na náměstí, rozhovory s odborníky i rýsovat na chodník. Vybírat budou školy z nabídky 10 programů: 6 ve venkovním, 4 ve vnitřním prostředí. Většina z programů má více variant provedení podle náročnosti, která odpovídá věku a schopnostem dětí. Témata jsou vybrána z prvouky, přírodovědy či vlastivědy, vždy však propojená s jazykovou i matematickou gramotností. Projektový den není zaměřen pouze na děti, je vítána aktivní účast pedagoga či rodičů dětí.